onsdag 7. oktober 2009

Sedumtak på hytta

Vi kom alt for sent igang med legging av taket. Først i midten av september skjedde det. Det tok en dag å handle inn og rigge. Selve taket ble lagt i løpet av en dag. Jeg tok bit for bit for at det ikke skulle blåse bort etterhvert. Ett lag med gamle gardiner og tepper, så to centimeter gjødslet og kalket torv og så kom småplantene på plass. Disse var dyrket fram på kokusmatte på plattingen hjemme. Frøa kommer fra Jelitto i Tyskland.
Resultatet ble noe glissent. Jeg regner med at det vil ta minst ett år før dette er sammenvokst.
Vi overlot taket til seg selv en uke. Da vi kom på hytta i høstferien sa en forbipasserende til meg før jeg hadde kommet ut av bilen at taket var blåst av. Og ganske riktig, flere kvadratmeter i vestre hjørne der kulingen tar, var skrelt vekk. Jeg ble så forskrekka at det ikke ble noe bilde av elendigheten. Det kostet oss noen timer ekstrainnsats for å reparere og erstatte det som var borte. Vi sikret taket for vinteren med bærnetting og lekter. Ikke noe vakkert syn, men det er nødvendig når vi må overlate taket til naturkreftene uten ettersyn.

Lærdommen så langt er at september er feil tid å anlegge tak. Sedumen må rote seg og bli mer sammenhengende før høstværet setter inn. Videre er torv ett alt for løst og lettflygende matriale. Vanlig jord er bedre. På de vi erstattet brukte vi plantejord. Den holder bedre på fuktigheten når den er nylagt og taket ligger mer i ro. Håper jeg. Prosessen med å ale opp planter på terassen hjemme var heller ikke uproblematisk. Det ble for mye vann og for mange snegler. Vi var på ferie i fem uker og det var bare flaks at det fremdeles var noe grønt igjen. Det ble mye ugress i sådden. Planen var å flytte sedumen i begynnelsen av juli, men da var det alt for vått til å flyttes på. Det samme var tilfelle i månedskifte august til september som var neste mulighet. Derfor ble det langt utpå høsten før taket ble lagt. Likevel er jeg ikke noe skeptisk på å gå på det framre taket neste år. Jeg vil da legge på tekstiler og plantejord, deretter plante en del innsankede sedumplanter og supplere med direktesådd. Dette vil jeg gjøre i juni. Det største problemet nå er at mannen min har mistet trua og ikke er innstilt på mer hjemmegjort. Han vil kjøpe ferdig. Jeg kan nesten ikke tro hva jeg hører!

Begge tror vi resultatet vil bli fint, bare se på prøvefeltet på drivhuset hjemme.

2 kommentarer:

Asbjørn sa...

Håper det blir vellykket! Det legges bergknapp rundt omkring rundt det nye sykehuset i Trondheim også.

potentilla sa...

Hvis det kan bli mye vind må dere legge kraftig netting som sedumen kan vokse gjennom og forankre denne skikkelig. Hyttenaboer hos oss har lagt svære torvbiter fra naturen og opplevd gang på gang at det har blåst bort. Stedvis har det har ligget i mange år før vinden tok det.
Jord er bedre enn torv i løsvekt ja.