mandag 11. oktober 2010

Et tomt tak, tusen sedumplanter og 40 sekker plantejord

Plutselig kunne jeg ikke vente lenger. En helg i september dro jeg alene på hytta. Det var bare et tomt tak, tusen sedumplanter og 40 sekker med jord mellom meg og sedumtaket jeg ønsket meg. To dager hadde jeg til rådighet. Det skulle bli en hard kamp. Jordsekkene var gjennomtrukket av vann så jobben ble tyngre enn beregnet. Min spinkle kropp er ikke bygd for tunge løft. Da jeg oppdaget det var jeg godt i gang og kunne ikke tenke meg å stoppe.Det var sterk vind og jeg måtte hele tiden kjempe for at tekstilene jeg la i bånn ikke skulle blåse vekk før jorda hadde kommet på. Fant ut at det var lettere når tekstilene var våte. Likevel forsvant mange tomme jordsekker, laken og gardiner. Jeg fikk en jobb med å finne de og rydde opp etterpå. Et annet problem var høydeskrekken. Jeg slet spesielt mye da stålprofilet nederst på taket skulle limes fast med asfaltlim. Stigen var for kort til høyre del av taket så jeg måtte ligge på taket og bakse med asfaltlim og stålprofiler. Ikke veldig hyggelig. Heldigvis hadde jeg tatt vare på den gamle klatreselen og klatretauet. De ble tilgriset av asfaltlim og egner seg nok ikke lenger til fjellklatring.Slik så sedumplantene ut. De har jeg dyrket opp i kjøkkenhagen, på drivhustaket hjemme og hist og her.3 kubikk seinere...Taket er ferdig! En uke senere. Til min skrekk kom den første høststormen (varning 2 - stor fare for matriell skade) midt i uka. Det gikk heldigvis bra. Hvis en legger velviljen til ser en at taket er litt grønnere allerede.
Fire uker seinere. Nå er det ikke tvil. Taket er grønnere. Om ett år eller to har jeg det flotte sedumtaket jeg ønsker meg.










4 kommentarer:

hajal. sa...

Veldig bra! Det vert nok flott når plantane har etablert seg og vokse seg til. Slikt tak(enten med lyng eller Sedum) har eg planer om på boda eg skal lage til hageredskap (ein gong i framtida).

Mariann sa...

Litt av et prosjekt, imponert over innsatsen. Tydelig at det har blitt grønnere på noen uker.

Tove sa...

Så flink du har vært. Høres ut som en voldsom jobb. Gleder meg til å se bilde av taket igjen til neste år. Blir sikkert knallfint :-)

Oline sa...

Takk for hyggelige tilbakemeldinger. Jeg skal selvfølgelig vise bilder til nest år hvordan det blir.