onsdag 17. juni 2009

Prefabrikering av sedumtak


Jeg dyrker hyttetak hjemme på terrassen. Det er sådd veldig tett på kokosmatte. Nå er det 6m2. Det skal bli 90 m2 ferdig tak. I tillegg har jeg sådd i alle ledige potter og kar i drivhuset. Deilig med det som står der for det er ugressfritt. Tror det blir mer enn nok. Det passer med 100 planter per m2 ferdig tak. Jeg har bare tenkt å gnure det utover. Jeg tar ikke mål av meg å finplante 9000 planter. Tror jeg har mye mer enn 9000 babyer, men dessverre har jeg også 1000 ugressplanter. Ja, dette er bare ett av mange hytteprosjekt i sommer. Flere blogginnlegg følger...

5 kommentarer:

RandiF sa...

Litt av et prosjekt. Legger du bare kokosmattene på taket da? Eller planter du ut på torvtak? Jeg har så lyst på et slikt tak på utestua vår, men den er ikke dimensjonert for tungt torvtak. Så hvis jeg kunne så på kokosmatte og bare spikre dem fast på taket hadde jo det vært genialt.....:-/. Men det blir kanskje i minste laget med jord...???

Oline sa...

Hei RandiF
Det må være tett tak under. Jeg har tenkt å legge en matte som skal samle opp fuktighet. Gamle tekstiler? Oppå der legger jeg en cm med sand. Så kommer kokosmatta og tilslutt strør jeg torv over og i kokosmatta. Det bygger ikke mer enn 4 cm. I tillegg kommer sedumen. Det blir nok endel lettere enn vanlig torvtak. Hvis du er flink og vanner til det har etablert seg kan du sikkert bare greie det med kokosmatte og torv.

RandiF sa...

Luftet det for gubben og han sa da at jeg måtte ha noe oppå shingelen som ligger der fra før, som leder bort vannet. Må spekulere litt på det, men kanskje kan det bli sedumtak en dag. Tusen takk for idèen i allefall. :-)

Signe sa...

Dette var et morsomt prosjekt. Tror sikkert det blir kjempefint når du blir ferdig, men det må da være en stor jobb dette. Håper du legger ut bilder av ferdig tak når den tid kommer.

Anonym sa...

Dritkult!

Jeg vet det er en del som bruker knasteplast under slike tak. Problemet er at alle skjøter og fester må være vanntette. Så å feste knasteplasten med lekter og sillikonere gjennomføringen ved lektene er nødvendig. Og så må det være en "takrenne" eller noe liknende som bremser nederst slik at ikke alt sklir av, og slik at vannet blir igjen på taket lenge nok til at noe blir trukket opp i plantematta.