torsdag 11. september 2008

Sedumtak



Det vokser sedum (bergknapp) i bergsprekker i sjøkanten. På forsommeren var det tørt og alt tørket inn. Men seinere på sommeren blomstret sedumen. Jeg tror frøene legger seg i sprekker sammen med rusk og rask og venter på å slå til.


Så genialt at vi har tenkt å bruke det på taket. Sedumen skifter farge gjennom året. Den holder på varme om vinteren og kjøler ned om sommeren.


Vi har tenkt å så sedumtak på hytta i mars/april. Vi har tett undertak. Oppå det legger vi en duk som holder på vann. Så kommer 3 cm sand og torv. Vi kjøper frø fra Jelitto. (Takk til den hagegale Markblomst som tipset om det).


Slik ser prøvefeltet ut (taket på drivhuset i byhagen).

4 kommentarer:

Harryford sa...

Sedumtak blir flott Oline, så det på svensketuren i sommer - neida, tok ikke bilde!!!!

Har du plass til preså plantene, så de er klare når taket er på plass?

Hyttenaturen din minner om Tjøme hvor jeg kommer fra, men det er vel lengre sør!!!

Flink til å planlegge er du - i motsetning til en jeg kjenner!!!!

Asbjørn sa...

Oi da. Fikke en kommentar fra Oline. Hvem er det? Kunne vært svigermor, men hun kaller seg Olea. Så var det søstra! Med to for meg ukjente blogger. Enda mer spennende lesestoff på veven. Spennende - selv om jeg ikke henger helt med i hageentusiasmen. Satser på å gjøre minst mulig med hjemmehagen og lage sauebeite ved hytta. Det beste hadde vårt å få tilbake lyngen, men det går vel ikke.

Oline sa...

Takktakk, harryford og Asbjørn. Det finns da fjellsedum, Asbjørn, som kan løse hytteproblemet. Skal ta med noen frø neste gang vi er på hytta di.

Ja, jeg har tenkt å så mest mulig på forhånd og spre det utover. Det hjelper jo å holde jorda på plass mens det som sås direkte får tid til å etablere seg.

Asbjørn sa...

Finfint. Venter med beitefrøene til våren likevel.