søndag 11. oktober 2009

Min japanske ås

Ideen til den japanske åsen kom på hagemessen på Lillestrøm i 2008. Se her. Heldigvis hadde vi "mjukmasser" nok til å gjøre et forsøk. Åsen gjør at området rundt hytta blir litt skjerma mot gangstien. Det setter mannen min pris på. For meg er det viktig å få litt terreng. Selv etter 20 år på flatlandet har jeg ikke forsonet meg med at det er så flatt.
Kjernen i åsen er gammel sjøleire. Oppå har vi lagt sandblandet jord som vi har fått tilkjørt.


Den japanske åsen på messa var dekt av mose. Det greier vi ikke å få til i solsteiken og sjøspruten her. Så da måtte vi velge noe annet for å få åsen grønn. Beplantinga ble valgt utifra hva vi har for mye av i hagen hjemme. Da ble det Geranium Ingwersens variety og Iris germanica. De blomstrer på en tid da vi ikke har noe glede av det hjemme, rundt 20. juni. Vi har alltid ferie rett etter skolestart. Håper å få mer ut av det her. Barna anekterte et område på toppen av åsen og krevde å få steintrapp opp ditt. Det ordnet de to steinmenneskene i familien, Bygger'n og Beia.

Ingen kommentarer: