onsdag 21. mai 2014

Sedumtak


Fikk spørsmål fra Torunn om jeg brukte tekstiler når jeg la sedumtak. Ja, jeg samlet noen sekker med gammelt sengetøy som jeg la rett på takpappen. Mor og svigermor donerte. Så la jeg jord oppå. Det funket best der jeg hadde litt kraftigere underlag som gamle gulvmatter. Poenget var å holde på fuktighet og binde plantene sammen. Hvis du har flatt tak skal du begynne med noe drenerende for å lede vekk vann ellers blir det alt for mye. Du kan bruke noe slags plast med riller eller knaster. Lykke til! Taket mitt ser veldig bra ut nå, men det tar nesten tre år hvis du begynner med frø. Det trenger ikke lenger så mye stell. Litt gjødsel gjør seg bra. Hittil har jeg brukt kugjødselkompost fordi jeg også har ønsket å etterfylle jord. Tenker jeg går over til hønsegjødsel nå. Luking er unødvendig for det er så tynt lag med jord (2 cm) at ugresset dør etter en tørkeperiode. Sedumen klarer seg. 

Ingen kommentarer: