torsdag 20. august 2009

Gravemaskin og dumper på første feriedag


Trippel flaks. Først fikk vi 100 m3 med løsmasser av kommunen. Så fikk vi gravemaskin med fører til å komme midt i juli. Så fikk vi store steiner av en hyttenabo. Gravemaskinen flyttet rundt på masser og steiner i to dager. Når han reiste så det ut som jeg hadde planlagt. Æh, nesten da. Det gjenstår noe beplanting før alt ser ut som i mitt hode.
Steinene brukte vi til å kle skråningen foran hytta. Det ble stein till overs og det brukte vi på taket av jordkjelleren. Flotte steiner i alt fra rødt til grønnt! Bak hytta skal det "elektriske buskaset" opp rundt EL-skapet. Her blir det hovedsaklig stedlige vekster. Krossved, syrin og rosa rugosa. Hytteforeningen skal drenere på oversiden av vegen. Da blir det mindre preg av sump her! I dag renner vannet ned fra fjellet, over vegen og ned på oss. Så skal vi legge på et tynt lag med bedre jord og så gress. Planen min om et skyggebed (kalt dødskyggens dal i hageplanen min) blir det ikke noe av da hytta bare kaster 2 m med skygge på sommeren. Det er et poeng for hytteforeningen at hver hytte ikke lager den private sonen for stor. Derfor kommer vi ikke til å gjøre så mye på baksiden. Rett ut for skyvedøren blir det en "utkikksplass" i samme høyde som gulvet inne. Her sitter også vi litt på utstilling, men noe beplantning skal gjøre at vi kan være litt mer skjermet. Ikke lett å se, men på dette hjørnet av hytta skal terrenget være litt lavere og vi skal ha en slags nedsenket spiseplass. Ved siden av gravemaskinen ser dere det som ble min "japanske ås". Den er ganske svær, ihverfall svær nok for meg. Den har to rygger og tre egger. Som om ikke det var nok anla mannen og dattera mi en steintrapp opp til det barna annekterte som sin private hage på toppen. Bilder fra seinere i prosessen følger....

Ingen kommentarer: